Jesienne ćwiczenia logopedyczne

„Szara  godzina”   Ewa  Szelburg – Zarębina

Szare niebo za oknem,
Szare drzewa w sadzie,
Szary deszcz się na wszystkim
Szarą mgiełką kładzie.
Szary piesek za piecem,
Pali szarą fajkę
I szaremu kotkowi
Prawi długą bajkę –
O małej szarej myszce,
która siedzi w norze
i wcale w ten dzień słotny
na dwór wyjść nie może.

 – posłuchajcie lub przeczytajcie jesienny, szary wierszyk
– jeśli sprawia wam trudność wymowa głoski [SZ], wykonajcie kilka ćwiczeń:

  1. Wytnijcie  kilka jesiennych listków i przenieście je wokół drzewa za pomocą słomki, zdmuchnijcie i jeszcze raz przenieście;
  • Naśladujcie szum drzew, jesiennego wiatru: SZSZSZSZ……………….
  • Usta ułóżcie w „ryjek”
  • Czubek języka dotyka wałka dziąsłowego za górnymi zębami;
  • Wykonajcie kilka ćwiczeń:
  • pompujemy raz jeden, raz drugi policzek [jesienny wiatr przelatuje od policzka do policzka];
  • robimy „dzióbek” jak ptaszek, który szuka ziarenek, przesuwamy w prawą i lewą stronę
  • robimy „ryjek” z ust  [jak  ryjek świnki]
  • robimy minkę wiewiórki [połóżcie  górne zęby na dolnej wardze]
  • „skaczemy” językiem od nosa na brodę, od górnych zębów do dolnych, od podniebienia na dół buzi [jak wiewiórka po gałązkach];
  • otwieramy buzię i pokazujemy szeroki język [jak szeroki listek] i wąski język [jak ogonek listka]
  • otwieramy buzię i unosimy czubek języka do podniebienia, „malujemy” na podniebieniu jesienny liść.

Drodzy Rodzice, Babcie, Dziadkowie…..

W długie jesienne wieczory czytajcie ze swoimi pociechami wierszyki, opowiadania, bajeczki….Wyłączcie na chwilę telewizor, komputer, telefon. Urządzenia elektroniczne są bardzo atrakcyjne dla dziecka: kolorowy, migający  ekran, szybko zmieniająca się akcja, ciekawa gra….Ale żaden komputer, telewizor, telefon nie zastąpi żywego słowa w kontakcie z drugim człowiekiem. Słowo, które odbiera dziecko za pomocą komputera bądź telewizji jest słowem biernym, nie pozwalającym na dialog, rozmowę, interakcję z drugim człowiekiem. Innym zagrożeniem  jest zmniejszające się zainteresowanie dziecka światem, otoczeniem. Gry komputerowe, bajki stają się ciekawsze niż wycieczka rowerowa, spacer czy zabawa z rówieśnikiem. Zatem bawmy się z dziećmi, grajmy w gry planszowe, czytajmy, rozmawiajmy a mowa Waszego dziecka, jego pamięć, uwaga, wyobraźnia będzie rozwijała się prawidłowo.

                                                                        Logopeda  Anna  Musiał

Skip to content