6 marca we wszystkich krajach europejskich obchodzony jest jako „Dzień Logopedy”. Celem tego dnia jest rozpowszechnianie wiedzy logopedycznej, dotyczącej profilaktyki i terapii dzieci i dorosłych. W naszej szkole prowadzimy terapię w formie grupowej i indywidualnej. Dzieci z oddziału przedszkolnego i „zerowego” ćwiczą na grupowych zajęciach logopedycznych. Celem tych zajęć jest usprawnienie aparatu artykulacyjnego dzieci poprzez liczne ćwiczenia warg, języka, żuchwy, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne służące wydłużaniu fazy wydechowej, kształcenie wśród dzieci umiejętności wypowiadania się, kształcenie prawidłowej artykulacji głosek. Z okazji Dnia Logopedy przedszkolaki przypomniały sobie, jaka jest rola logopedy w szkole i przedszkolu, ćwiczyły swoje buzie i własnoręcznie tworzyły pomoce do ćwiczeń oddechowych, ćwiczenia mięśnia ust oraz pionizacji języka.
A oto kilka propozycji „kuchennych zabaw logopedycznych”, które będą usprawniać nasze buzie naszych pociech.
1. Chuchamy, dmuchamy
Dziecko nabiera powietrza i dmucha na gorące posiłki, próbując je ochłodzić. Dla odmiany – chucha na zimne danie, aby je ocieplić. Zwracamy uwagę, aby faza wydechowa była jak najdłuższa. Celem ćwiczenia jest wydłużanie fazy wydechowej oraz usprawnianie podniebienia miękkiego.
2. Magiczne miejsce
Smarujemy dżemem, miodem, nutellą magiczne miejsce” – wałek dziąsłowy ( górkę na podniebieniu twardym, za górnymi zębami). Prosimy dziecko, by nie zamykając buzi zlizało produkt językiem. Możemy też położyć na czubku języka płatek śniadaniowy, chrupkę kukurydzianą; prosimy, aby dziecko uniosło płatek na języku do podniebienia i chwilę przytrzymało. Następnie kładziemy płatek na środku języka i dociskamy go całym językiem da podniebienia. Celem ćwiczenia jest usprawnianie pionizacji języka, ćwiczenia prawidłowej pozycji spoczynkowej języka oraz przygotowanie do mówienia głosek szumiących [sz, ż, cz, dż] i głoski [r].
3. Chwytanie językiem różnych produktów
Na talerzyk wysypujemy chrupki kukurydziane, płatki śniadaniowe, ryż preparowany i prosimy, aby dziecko czubkiem języka złapało ten produkt. Dodatkowo może dotknąć językiem z przyklejonym płatkiem kącików ust (naprzemiennie prawy – lewy). Celem ćwiczenia jest usprawnianie języka.
4. Jedzenie paluszków bez użycia rąk
Prosimy, aby dziecko włożyło paluszek do buzi, a następnie zjadło go bez użycia rąk, przesuwając go jedynie wargami. Celem ćwiczenia jest wzmacnianie mięśni warg (mięśnia okrężnego ust).
5. Chwytanie wargami okruszków
Prosimy dziecko, aby samymi wargami spróbowało złapać drobne okruszki np. z ciastek, chleba. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie mięśnia okrężnego ust.
6. Wylizanie talerzyka
Na płaskim talerzyku dajemy budyń, kisiel, lody. Po zjedzeniu prosimy, aby dziecko wylizało talerzyk językiem. Po jedzeniu może też dokładnie „umyć” językiem zęby górne i dolne, policzki, podniebienie, dół buzi, oblizać wargi. Należy pamiętać, aby w czasie ćwiczeń buzia była otwarta, a broda nieruchoma. Celem ćwiczenia jest usprawnianie mięśni języka.
7. Wąsy z paluszków, słomki
Prosimy dziecko, aby umieściło słomkę do napojów, słony paluszek lub długą chrupkę pomiędzy górną wargą a nosem i przytrzymało jak najdłużej. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie mięśni warg.
8. Picie przez słomkę
Pijemy przez słomkę wodę, napoje, jak również gęste produkty (jogurt). Celem ćwiczenia jest wzmocnienie mięśnia okrężnego ust, języka, podniebienia miękkiego.
9. Burza w szklance wody
Wlewamy do kubka wodę, wkładamy słomkę i dmuchamy mocno, wywołując „bulgotanie”. Starsze dzieci mogą wykonać to ćwiczenie z wodą z odrobiną płynu do kąpieli. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie mięśnia okrężnego ust, wydłużanie fazy wydechowej.
10. Całusy za pyszne jedzonko
Przesyłamy całusy dla mamy, taty, babci, celem ćwiczenia jest wzmocnienie mięśni warg.
Wesołej zabawy życzy logopeda Anna Musiał