Zajęcia logopedyczne odbywają się:
- Poniedziałek w godz. 7.30 – 12.00
- Wtorek w godz. 7.30 -15.00
- Środa w godz. 8.00 – 15.00
- Czwartek w godz. 8.00 – 11.00
Konsultacje dla rodziców w każdy wtorek w godzinach od 15:00 do 16:00.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH:
- Grupowe zajęcia logopedyczne
– zajęcia z całą grupą w oddziałach przedszkolnych 0a, 0b prowadzone wg Programu zajęć grupowych.
Głównym założeniem programu jest profilaktyka – podnoszenie poziomu sprawności narządów artykulacyjnych oraz ćwiczenia artykulacyjne odpowiednie do wieku dzieci.
Cele zajęć to:
– usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia, żuchwy;
– kształtowanie prawidłowej wymowy głosek syczących, szumiących, głoski r, głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych;
– rozbudzanie aktywności słownej i stymulowanie umiejętności językowych;
– ćwiczenie umiejętności koncentracji uwagi;
– nauka prawidłowego oddychania , wydłużanie fazy wydechowej;
– rozwijanie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo- ruchowej;
– doskonalenie pamięci i rozwijanie wyobraźni;
– integrowanie z grupą rówieśniczą.
Ćwiczenia prowadzone w czasie zajęć:
– ćwiczenia narządów artykulacyjnych – mające na celu wypracowanie sprawnych i celowych ruchów narządów artykulacyjnych;
– ćwiczenia oddechowe – mające na celu pogłębianie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, zapobieganie mówieniu na wdechu;
– ćwiczenia fonacyjne – mają na celu wypracowanie odpowiedniej melodii, intonacji, wysokości głosu;
– ćwiczenia słuchowe – mają na celu poznanie istniejących dźwięków i ich utrwalenie, różnicowanie dźwięków;
– ćwiczenia słuchu fonemowego – zdolność precyzyjnego słyszenia i różnicowania dźwięków mowy, wyodrębnianie z potoku mowy zdań, wyrazów, sylab, głosek;
– ćwiczenia dykcyjne – powtarzanie wierszyków, rymowanek, ze zwróceniem uwagi na wyraźną wymowę, odpowiednią intonację, melodię, tempo;
– ćwiczenia rytmiczne, słuchowo-rytmiczne – mają na celu wypracowanie odpowiedniego rytmu, tempa mowy;
– ćwiczenia słownikowe, językowe poszerzające zasób słownictwa (nazywanie, powtarzanie, słuchanie, rymowanie, itp.).
- Indywidualne zajęcia logopedyczne
– zajęcia w małych grupach (1 -3 osobowych) prowadzone z dziećmi zakwalifikowanymi na podstawie orzeczenia / opinii PPP/ badania logopedycznego.
Głównym celem zajęć logopedycznych jest korekcja wady wymowy/ zaburzenia mowy.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia z zakresu:
– usprawniania narządów mowy: języka, warg, podniebienia, żuchwy,
– ćwiczenia oddechowe,
– ćwiczenia korygujące wadę wymowy,
– ćwiczenia utrwalające korygowane głoski w izolacji, sylabach, logotomach,
– utrwalania głosek w wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos),
– utrwalania w zdaniach, wyrażeniach, wierszykach, opowiadaniu,
– automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej (opowiadanie, rozmowy) .
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (w wyznaczonym dniu, godzinie). Dzieci przynoszą na zajęcia zeszyt ćwiczeń , do którego wklejane są zalecenia i ćwiczenia do pracy w domu. Sukcesem terapii logopedycznej są codzienne, systematyczne ćwiczenia, utrwalające korygowane głoski. Należy zadbać o stałą porę do wykonywania ćwiczeń, ćwiczyć krótko (10 – 15 minut), ale często i systematycznie. Ćwiczenia nie mogą być dla dziecka karą, ale przyjemnością. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy potraktujmy jak zabawę w robienie „śmiesznych minek” przed lustrem, przeplatanych zabawami oddechowymi (dmuchaniem na piórka, bibułki, listki na nitce, puszczaniem baniek, itp.). Wykorzystujmy codzienne sytuacje do utrwalania słówek, zdań, wierszyków. Dbajmy również o własną wymowę – zdarza się, że dorośli mówią zbyt szybko, niewyraźnie, niedbale. Postarajmy się dawać dobry przykład, gdyż dzieci uczą się przez naśladowanie.
Logopeda Anna Musiał