Zimowe ćwiczenia logopedyczne

Ćwiczcie swoje buzie, słuchając opowiadania  „Boże Narodzenie u pana Języczka”

Nadeszła zima. Pada śnieg [otwieramy szeroko buzię i dotykamy czubkiem języka kilku miejsc na podniebieniu]. Jest mroźno [mówimy: brrr…, parskamy wargami: bbbb….] i wieje wiatr [ lekki: szszsz…., wichura: żżżżż…..]. Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia i pan Języczek postanawia kupić choinkę. Wybiera bardzo wysokie drzewko [unosimy czubek języka  w kierunku nosa], które ma bardzo dużo gałęzi [ „liczymy” gałęzie: – dotykamy czubkiem języka każdego dolnego i górnego zęba, przy otwartej buzi].  Tymczasem dzieci pana Języczka robią w domu ozdoby choinkowe: kleją łańcuchy z kolorowych kółek [malujemy kółko językiem dookoła buzi], wycinają aniołki [machamy szerokim językiem od nosa do brody], ptaszki [robimy dzióbek z warg], przygotowują bombki [pompujemy policzki]. Kiedy choinka zostaje ustawiona,  zawieszają  na niej ozdoby [wieszamy ozdoby – dotykamy językiem ostatnich zębów górnych i dolnych],  a na czubku zawieszają gwiazdę [„malujemy” gwiazdkę czubkiem języka na podniebieniu]. Pani Języczkowa przygotowuje w kuchni świąteczne smakołyki. Piecze ciasto [wsypujemy do miski różne produkty: wysuwamy i chowamy język], rozbija kilka jajek [uderzamy czubkiem języka o podniebienie], wszystko dokładnie miksuje [kręcimy językiem w zamkniętej buzi] , potem wykłada ciasto na szeroką blachę [pokazujemy szeroki język], wkłada do piekarnika     [ wysuwamy język i wsuwamy do buzi, zamykamy]. W piekarniku ciasto się piecze i rośnie [powoli pompujemy policzki], na koniec smaruje górną warstwę masą czekoladową [przesuwamy szerokim językiem po podniebieniu], a dolną warstwę kremem truskawkowym  [ przesuwamy językiem po dole buzi] i posypuje orzeszkami [ dotykamy czubkiem języka kilku miejsc na podniebieniu]. Pani Języczkowa lepi też pierogi [ zakładamy dolną wargę na górną i odwrotnie] oraz smaży rybę – pysznego wigilijnego karpia [robimy rybi pyszczek ściągając mocno usta]. Wszystko jest już przygotowane do wieczerzy wigilijnej, stół jest odświętnie zastawiony, po środku stoi stroik ze świecą  [pokazujemy szeroki język – jak szeroki stół/ wąski język- jak świeca]; wszyscy składają sobie życzenia [przesyłamy całusy] i rozpakowują prezenty [zamykamy buzię, a potem otwieramy jak najszerzej]. Są bardzo zadowoleni z prezentów [uśmiechamy się szeroko]. Potem siadają wokół choinki i śpiewają kolędy [powtarzamy: tra la la, tro lo lo, tru lu lu, tre le le]   dzwoniąc dzwoneczkami [dryn dryn dryn, dren dren dren, drun drun drun,, dron dron dron]

Wymyśl prezenty dla rodziny ( nazwa prezentu musi zaczynać się na tę samą głoskę, na którą zaczyna się nazwa członka rodziny)
– mama na głoskę M  np.   [mydełko, medal….]
– tata na głoskę T          [torbę, telefon……]
– syn na głoskę S          [samochód, samolot…….]
– córka na głoskę C     [cukierki, cymbałki…..]
– babcia na głoskę  B
– prababacia na głoskę P
– dziadek na głoskę Dź
– ciocia  na głoskę CI/Ć
– wujek na głoskę  W
– kuzyn  na głoskę
– powiedz twoje imię, na jaką głoskę się zaczyna? Wymyśl prezenty dla siebie

Naucz się na pamięć krótkiego wierszyka, pokazuj też ruchem rąk:

Pada śnieg       [unosimy ręce w górę, poruszając palcami – opadają ręce]
Suną sanki        [przesuwamy rękami do przodu –raz prawa, raz lewa]
Jest renifer       [pokazujemy rogi renifera  – dłonie nad głową]
I bałwanki        [ rysujemy w powietrzu dwa koła]
Śnieżynki z nieba spadają       [ręce w górę – opadają w dół]
I życzenia nam składają!      [przesyłamy całusy]

Udekoruj choinkę:

Narysuj choinkę, następnie wytnij z kolorowego papieru kolorowe kółka – bombki i nanieś je na choinkę za pomocą słomki [wciągamy powietrze i przenosimy bombkę], potem zdmuchnij i powtórz ćwiczenie. Na koniec przyklej bombki.
Następnie naucz się na pamięć krótkiej rymowanki z głoskami:  sz, ż, cz:

Tutaj świeczka, tam bombeczka – to jest nasza choineczka,
Szymek, Czarek i Bożenka wyczarują te cudeńka:
Trzy bielutkie aniołeczki i błyszczące trzy szyszeczki.

Porady logopedyczne dla Rodziców:

  1. Zwróćcie uwagę na sposób oddychania dziecka – wdech i wydech w czasie spoczynku, snu powinien odbywać się przez nos. Oddychanie z otwarta buzią powinno nas zaniepokoić.
  2. Kontrolujcie słuch dziecka – aby dobrze mówić, trzeba dobrze słyszeć.
  3. Od najmłodszych lat uczcie dziecko gryzienia – chrupanie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie, ułożenie zębów, żuchwy, poprawne ruchy i ułożenie języka.
  4. Mówcie do dziecka poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, stylistycznym – rodzice, dziadkowie są pierwszymi nauczycielami mowy dziecka.
  5. Codziennie czytajcie z dziećmi na głos, uczcie na pamięć wierszyków – dzieci utrwalają w ten sposób poprawną wymowę, ćwiczą wyrazistość mowy, wzbogacają słownictwo, ćwiczą pamięć, zdolność koncentracji uwagi, umiejętność budowania zdań.
  6. Ograniczcie oglądanie telewizji, korzystanie z telefonów, komputerów – kolorowy ekran nie zastąpi rozmowy. Słowo, które odbiera dziecko za pomocą komputera bądź telewizji jest słowem biernym, nie pozwalającym na dialog, rozmowę, interakcję z drugim człowiekiem.
  7. Prowadźcie  gimnastykę buzi w zabawie np. kląskanie i parskanie  jak konik, pompowanie policzków jak pękające balony, liczenie zębów czubkiem języka, przesyłanie całusów….
  8. Dbajcie o prawidłowy rozwój ruchowy –zachęcajmy dzieci do biegania, skakania, wspinania się, jazdy na rowerze, hulajnodze (motoryka duża); malowania, rysowania, lepienia, wydzierania (motoryka mała).
  9. Starajcie się, aby rozmowa z dzieckiem była przyjemnością – unikamy ciągłego poprawiania, krytyki – chwalimy i zauważamy każdy sukces dziecka.
  10. Spędzajcie wspólnie wolny czas i rozmawiajcie z dzieckiem – w czasie odpoczynku, gotowania, sprzątania,  na spacerze, na zakupach, na podwórku….

Drodzy Rodzice, kochane Dzieci,
Niech te święta będą zdrowe i  spokojne, niech upłyną Wam w radosnej, rodzinnej atmosferze;  podzielcie się miłością i uśmiechem z rodziną, przyjaciółmi, kolegami…
Wszystkiego, co najlepsze na Święta Bożego Narodzenia życzy logopeda  Anna  Musiał.

Skip to content