ZAJĘCIA  LOGOPEDYCZNE

Zajęcia logopedyczne odbywają się:

  • Poniedziałek w godz. 7.30 – 12.00
  • Wtorek w godz. 7.30 -15.00
  • Środa w godz. 8.00 – 15.00
  • Czwartek w godz. 8.00 – 11.00

Konsultacje dla rodziców w każdy wtorek w godzinach od 15:00 do 16:00.

ORGANIZACJA  ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH:

  • Grupowe zajęcia logopedyczne

– zajęcia z całą grupą w oddziałach przedszkolnych 0a, 0b prowadzone wg  Programu zajęć grupowych.

Głównym  założeniem  programu  jest  profilaktyka – podnoszenie  poziomu  sprawności  narządów  artykulacyjnych  oraz  ćwiczenia  artykulacyjne  odpowiednie  do  wieku  dzieci.

Cele zajęć to:
–  usprawnianie  pracy  narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia, żuchwy;
–  kształtowanie  prawidłowej  wymowy  głosek  syczących, szumiących, głoski  r, głosek  dźwięcznych i bezdźwięcznych;
–  rozbudzanie  aktywności  słownej  i  stymulowanie  umiejętności  językowych;
–  ćwiczenie  umiejętności  koncentracji  uwagi;
–  nauka  prawidłowego  oddychania , wydłużanie  fazy wydechowej;
–  rozwijanie  percepcji  słuchowej  i  koordynacji  słuchowo- ruchowej;
–  doskonalenie  pamięci  i  rozwijanie  wyobraźni;
– integrowanie z grupą  rówieśniczą.

Ćwiczenia prowadzone w czasie zajęć:
–  ćwiczenia  narządów  artykulacyjnych – mające  na  celu  wypracowanie sprawnych  i celowych  ruchów  narządów  artykulacyjnych;
–  ćwiczenia  oddechowe – mające  na  celu  pogłębianie  oddechu, wydłużenie  fazy  wydechowej, zapobieganie  mówieniu  na  wdechu;
–  ćwiczenia  fonacyjne – mają  na  celu  wypracowanie  odpowiedniej  melodii, intonacji, wysokości  głosu;
–  ćwiczenia  słuchowe – mają  na  celu  poznanie  istniejących  dźwięków  i  ich  utrwalenie, różnicowanie dźwięków;
–  ćwiczenia  słuchu  fonemowego – zdolność  precyzyjnego  słyszenia  i  różnicowania  dźwięków  mowy, wyodrębnianie  z  potoku  mowy  zdań, wyrazów, sylab, głosek;
– ćwiczenia dykcyjne –  powtarzanie  wierszyków, rymowanek, ze zwróceniem  uwagi  na  wyraźną  wymowę, odpowiednią  intonację, melodię, tempo;
–  ćwiczenia  rytmiczne, słuchowo-rytmiczne – mają  na  celu  wypracowanie  odpowiedniego  rytmu, tempa  mowy;
– ćwiczenia  słownikowe, językowe  poszerzające  zasób  słownictwa (nazywanie, powtarzanie, słuchanie, rymowanie, itp.).

  • Indywidualne zajęcia logopedyczne

– zajęcia w małych grupach (1 -3 osobowych)  prowadzone z dziećmi zakwalifikowanymi na podstawie orzeczenia / opinii PPP/ badania logopedycznego.

Głównym celem zajęć logopedycznych jest korekcja wady wymowy/ zaburzenia mowy.

Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia z zakresu:
– usprawniania narządów mowy: języka, warg, podniebienia, żuchwy,
– ćwiczenia oddechowe,
–  ćwiczenia korygujące wadę  wymowy,
– ćwiczenia  utrwalające korygowane  głoski  w  izolacji,  sylabach, logotomach,
–  utrwalania  głosek w  wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos),
–  utrwalania  w zdaniach, wyrażeniach, wierszykach, opowiadaniu,
–  automatyzacja  poprawnej  wymowy  w  mowie  spontanicznej (opowiadanie, rozmowy) .

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (w wyznaczonym dniu, godzinie). Dzieci przynoszą      na zajęcia zeszyt ćwiczeń , do którego wklejane są zalecenia i ćwiczenia do pracy w domu. Sukcesem terapii logopedycznej są codzienne, systematyczne ćwiczenia, utrwalające korygowane głoski. Należy zadbać o stałą porę do wykonywania ćwiczeń, ćwiczyć krótko   (10 – 15 minut), ale często i systematycznie. Ćwiczenia nie mogą być dla dziecka karą, ale przyjemnością. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy potraktujmy jak zabawę w robienie „śmiesznych minek” przed  lustrem, przeplatanych zabawami oddechowymi (dmuchaniem na piórka, bibułki, listki na nitce, puszczaniem baniek, itp.). Wykorzystujmy codzienne sytuacje do utrwalania słówek, zdań, wierszyków. Dbajmy również o własną wymowę – zdarza się, że dorośli mówią zbyt szybko, niewyraźnie, niedbale. Postarajmy się dawać dobry przykład, gdyż dzieci uczą się przez naśladowanie.

                                                                                            Logopeda  Anna  Musiał

Skip to content